Intermediate Leadership - Leading Teams in a Sandwich Position

Postponed due to the COVID 19 pandemic - alternative date in planning.

The seminar will be held in English

Target group

for Postdocs, Research Group Leaders, Junior Professors

Objectives

The positions of junior research group leaders and experienced postdocs are often described as a challenging “sandwich position”. On the one hand, in these positions, you lead single researchers or an entire scientific team, on the other hand you are dependent on the heads of departments etc. This requires competencies in leading a team as well as in lateral leadership.

One aim of the seminar is to introduce you to the tools needed to lead a team successfully. As a basic model, the approach of transformational leadership will be introduced. Further, you will reflect on the different expectations others have of you in your specific leadership role, and get to know instruments for clarifying such expectations in discussions. In this compact course, you will learn how to address difficult topics with team members and colleagues and how to lead discussions in a solution-oriented manner. This compact course provides you with tools to motivate and lead your team, and to advance your own ideas and interests within a lateral context.

Contents in brief

  • Reflection previous leadership experience – Awareness of own’s leadership style
  • Tasks as Supervisor and PI
  • Model of team leadership, fundamentals of transformational leadership
  • Leadership based on strengths
  • Expectation management in a “sandwich position”
  • Building trust and understanding - Creating a climate of inspiration
  • Target-oriented and inspiring leadership strategies
  • Motivation and delegation in a scientific working environment
  • Master difficult discussions/feedback with team members and on lateral level solution-orientated
  • Collegial consultancy

Methods

This course follows a process-oriented approach and will continually address the participants’ individual questions in single work and group discussions, exercises and reflection units. Interactive and inclusive methods will be used so that participants can optimally apply the skills learnt to their daily work at the university. Theoretical segments will be recapitulated in the form of short summaries and checklists for the participants to increase the depth of learning.

Trainerin:

 Dr. Anja Frohnen • impulsplus.com

 

 

Teilnahmebedingungen

Kostenfrei für Promovierende

Kostenfrei für Mitglieder und Angehörige der OVGU

Kosten für diesen Kurs für Externe: 300,-

 

Die Kurse der Graduate Academy sind ein Service-Angebot der OVGU für ihre Promovierenden und Postdocs und für diese kostenfrei. Postdocs, die nicht Angehörige oder Mitglieder der OVGU sind, können ebenfalls an diesen Kursen teilnehmen, soweit Plätze frei sind. Die anteiligen Kosten wurden mittels Vollkostenkalkulation ermittelt.

Sollten Sie nach Anmeldung an der Teilnahme verhindert sein, bitten wir um umgehende Information unter graduate.academy@ovgu.de .

Dies ermöglicht uns insbesondere andere Interessierte, die sich noch auf einer Warteliste befinden, zu berücksichtigen. Bitte beachten Sie, dass wir ohne Ihre rechtzeitige Absage der Teilnahme und/oder  im Fall Ihres Nichterscheinens am Tag der Veranstaltung gezwungen wären, die in Bezug auf Ihre Person anfallenden anteiligen Kosten der Veranstaltung ggf. Ihnen gegenüber als Schadenersatz geltend zu machen. Ihnen steht es natürlich frei im Fall des Falles nachzuweisen, dass der Graduate Academy kein oder ein niedrigerer Schaden als der sodann geforderte entstanden ist.

 

Letzte Änderung: 16.03.2020 - Ansprechpartner: Dr. Barbara Witter